De NIPT (niet-invasieve prenatale test ) is vanaf 1 april 2023 onderdeel van het reguliere programma voor prenatale screening. Bij de NIPT wordt bloed afgenomen bij de zwangere. Het bloed wordt onderzocht in een laboratorium om te kijken of er bij de foetus aanwijzingen zijn voor down-, edwards- of patausyndroom. Daarnaast kan de zwangere ervoor kiezen of ze wel of geen terugkoppeling wil van nevenbevindingen.
Exclusiecriteria NIPT
Bekijk voor een compleet overzicht van de exclusiecriteria van de NIPT de Leidraad indicatiestelling prenatale diagnostiek van de NVOG (Nederlandse Vereniging voor Obstetrie en Gynaecologie): de indicaties voor invasieve prenatale diagnostiek die daar staan vermeld zijn ook exclusiecriteria voor de NIPT.
De NIPT vanaf 1 april 2023
Uitslagtermijn terug naar 10 dagen (per 15 mei 2023)
De uitslagtermijn van de NIPT gaat per 15 mei 2023 terug naar de reguliere 10 kalenderdagen. Met de start van de NIPT per 1 april was gecommuniceerd dat tijdelijk de uitslag kon oplopen tot maximaal 21 kalenderdagen. Slechts in een enkel geval is de termijn langer geweest dan 10 dagen. Het is dan ook niet meer nodig de langere uitslagtermijn aan te houden. Dit neemt niet weg dat door de nog bestaande problemen bij de digitalisering van enkele bloedafnameorganisaties in sommige gevallen de deadline van 10 kalenderdagen kan worden overschreden.
De NIPT vanaf 1 april 2023
Aanvraag
Zowel het aanvragen van NIPT als het ontvangen van de uitslag, verloopt via Peridos.
Print altijd het aanvraagformulier. Een schermprint in plaats van een uitdraai van het aanvraagformulier uit Peridos heeft tot gevolg dat er een slechte kwaliteit is waardoor de barcode niet te scannen is.
Wat te doen bij een bericht in Peridos?
Als een aanvraag 8 dagen openstaat, krijg je automatisch een bericht in Peridos. Het is op dat moment belangrijk direct contact op te nemen met de zwangere om te achterhalen waarom de aanvraag nog openstaat. Dit zijn de mogelijkheden:
- Wil de zwangere binnenkort nog bloed laten afnemen? Dan is er geen actie nodig.
- Ziet de zwangere af van de NIPT? Trek dan de aanvraag in.
- Heeft de zwangere minder dan 5 dagen geleden bloed laten afnemen? Check dan de komende dagen regelmatig de status van de aanvraag in Peridos.
- Heeft de zwangere 5 dagen of langer geleden bloed laten afnemen? Dan kan er iets misgegaan zijn bij de verwerking. De zwangere kan in dit geval opnieuw bloed laten afnemen. Trek de openstaande aanvraag in, maak een nieuwe aanvraag aan, download en print deze en geef het formulier mee.
Uitslag
Status NIPT bloedbuizen in te zien in Peridos
De drie NIPT-laboratoria krijgen met regelmaat vragen van counselors over wat de status van de NIPT aanvraag is. Deze status kun je zelf in Peridos opzoeken, zie omschrijving ‘status aanvraag controleren’.
- De status is ‘aangevraagd (of aanvraag verstuurd)’ of ‘bij verwijsplatform’ als er nog geen bloed is afgenomen.
- De status is ‘bloed afgenomen’ als de gegevens van de bloedafnameorganisatie naar Peridos zijn gegaan.
- Als het NIPT laboratorium de bloedbuis scant en een bericht naar Peridos stuurt, dan is bij ontvangst van dat bericht de status ‘bij laboratorium’.
- Als Peridos vervolgens de aanvraaggegevens terugstuurt en een bevestiging van ontvangst krijgt van het NIPT laboratorium, dan is de status ‘analyse’.
- Als het NIPT-laboratorium het uitslagbericht naar Peridos heeft verstuurd en de uitslagbrief te downloaden is, dan is de status ‘afgerond’.
De laboratoria hebben geen andere informatie dan de status die in Peridos in te zien is. Bel hen hierover dus niet. De laboratoria kunnen niet zien waar het bloed is of wat de reden is dat het bloed niet is aangekomen op het laboratorium. Heb je vragen over de status, neem contact op met de Peridos helpdesk via https://www.peridos.nl/helpdesk.
Let op: de status van de labaanvraag staat nu ook in de aanvraag met de datum wanneer deze status is ingegaan. Je kunt daar dus bijvoorbeeld zien wanneer er bloed is afgenomen of hoe lang het bloed al bij het NIPT-laboratorium is.
Afwijkende uitslag
Bij een afwijkende uitslag verwijs je de zwangere zo snel mogelijk naar een centrum voor prenatale diagnostiek. Bij een nevenbevinding verschijnt de uitslag niet gelijk in Peridos, maar wordt er eerst contact opgenomen met een klinisch geneticus. De klinisch geneticus belt de counselor om de uitslag door te nemen. Daarna wordt er door de klinisch geneticus contact opgenomen met de zwangere voor counseling over het vervolgonderzoek.
Heb je vragen?
- Als je een vraag hebt over het aanvragen van de NIPT, de bloedafname, de bloedanalyse, het verwerken van de uitslagen: neem contact op met de Peridos Helpdesk via Contact – Peridos
- We vragen je nadrukkelijk om NIET te bellen met het NIPT-laboratorium. Slechts in één uitzonderlijk geval is het wel wenselijk om direct contact op te nemen met het NIPT-laboratorium: als een aanvraag moet worden aangepast terwijl de aanvraag al in de status ‘Analyse’ of ‘Afgerond’ staat (bijvoorbeeld als het vakje nevenbevindingen verkeerd is aangekruist): dan wordt de aanvraag voor een hertest direct door het NIPT-laboratorium mogelijk gemaakt.
- Kom je er echt niet uit, dan kan je altijd contact met ons opnemen via mail spsnn@og.umcg.nl of telefonisch 050 – 361 5641.